6 működő technika a motivációd növelésére

on

A motiváció egy belső hajtóerő, amikor motiváltnak érzed magad, sokkal kisebb erőfeszítésbe kerül nekiállni valaminek, mintha motiválatlan lennél, továbbá motiváltan élvezetesebb is a tevékenység. Ezért is szeretnénk mindig azt az ideális helyzetet, amikor motiváltnak érezzük magunkat.

Sokszor hallom a motiváció hiányával kapcsolatban a következőt: „Én csinálnám, de annyira motiválatlannak érzem magam. Inkább várok addig, amíg újra motivált leszek.” A probléma ezzel, hogy nem tudod megjósolni azt, hogy mikor leszel motivált legközelebb, így kiadod a kezedből az irányítást.

Ebben a cikkben találsz 6 működő technikát arra, hogy hogyan motiválhatod magad, illetve hogyan tudod akkor is elvégezni a teendőidet, amikor nem érzed magad motiváltnak.

A motivációval kapcsolatban már számos kutatást végeztek, többek között a Stanford Egyetemen, amelynek az lett az eredménye, hogy bármit is teszünk, a motivációnkban van egy természetes hullámzás. Tehát lehetséges, hogy az egyik nap elképesztően motiváltnak érezed magad, míg a másik nap legszívesebben feküdnél az ágyban és semmit sem csinálnál.

A motiváció időbeli alakulását az alábbi ábra szemlélteti. Persze ez a görbe egyénenként eltérő, de ami biztos, hogy egy időben változó dologról beszélünk, amiből néha több van, néha kevesebb. Elkerülhetetlen tehát az, hogy néha kevésbé érezd magad motiváltnak.

Mit tehetsz tehát, hogy akkor produktív tudj lenni, amikor nem érzed magad motiváltnak?

Két dolgot:

  • Függetleníted magad a motivációd pillanatnyi szintjétől. Így akkor is el tudod végezni a teendőid, ha esetleg nem érzed magad motiváltnak.
  • Felfelé tolod a motivációd átlagos szintjét az alábbi görbén látható módon.

Itt gondolom azonnal felmerül benned a kérdés, hogy „Rendben van, de ezt mégis hogyan tudom megcsinálni.” Már írom is a választ!

Kezdjük azzal, hogy hogyan függetlenítsd magad a motivációtól.

A motivációtól való függetlenedésre azért van szükség, mert nem bízhatsz abban, hogy mindig motivált leszel, viszont azt szeretnénk, ha a teendőid akkor is elkészülnének, amikor nem érzed magadban a lendületet. Az alábbiakban a motivációtól való függetlenedésre találsz három technikát.

1. A „Csináld a legnehezebbet először!” vagy „Edd meg a békát!” technika

A módszer lényege, hogy reggel miután felkelsz és megcsinálod a reggeli rutinod (tehát: lezuhanyzol, reggelizel stb.), vagy miután bemész a munkahelyedre, legyen az első dolgod az, hogy az aznapra legnehezebbnek vagy legkényelmetlenebbnek gondolt teendődet elvégzed, amilyen hamar csak tudod.

Ez azért működik, mert reggel még viszonylag sok akaraterőd, illetve energiád van arra, hogy egy komolyabb feladatot is elvégezz és miután ezt megtetted, fel fogsz szabadulni és nyerni fogsz némi motivációt azáltal, hogy a nap fennmaradó részében már egyszerűbb teendőkkel kell csak foglalkoznod.

 

2. A „Csináld csak 5 percig” technika

Ez a technika arról szól, hogy azt a teendődet, amihez nagyon nincs kedved, csak 5 percig próbálod végezni. Tehát nekiállsz, csinálod (beállíthatsz rá egy visszaszámlálót a telefonodon) és 5 perc után eldöntöd, hogy akarod-e folytatni, vagy pedig abbahagyod. Nagy valószínűséggel nem csak 5 percig fogsz foglalkozni az adott teendőddel, sőt valószínűleg az esetek jeélentős részében teljesen el is fogod végezni azt.

A technika egy pszichológiai effektus miatt hatékony, amit Zeigarnik-hatásnak hívnak. Ennek lényege, hogy az ember jobban emlékszik a befejezetlen feladatokra, mint a befejezettekre. És ami produktivitás szempontjából még lényegesebb az az, hogyha megszakítod egy feladat végzését anélkül, hogy befejezeted volna, az egyfajta feszültségként jelenik meg benned, ami hatására késztetést érzel, hogy befejezd a feladatot. Tehát ugyan abbahagyhatod a feladatod végzését 5 perc után, de higgy nekem, az esetek többségében nem fogod. (Ezt az effektust használják ki akkor is, amikor a sorozatoknál egy rész a történet szempontjából befejezetlenül ér véget. Így késztetést érzel, hogy megnézd a következő részt.)

 

3. A „Tedd kellemessé” technika

Ez egy elképesztően egyszerű módszer annak érdekében, hogy a feladataid, amelyekhez alapból nem sok kedved lenne, egy kicsit kellemesebbé tedd. Például, ha lemész futni vagy edzeni, hallgathatod közben a kedvenc zenéid, de ezt teheted mondjuk a házimunka elvégzése közben is. Ha valamit jobbnak találsz a szabadban csinálni, mondjuk olvasni vagy tanulni, akkor azt csináld a szabadban. Összességében próbáld kitalálni azt, hogy a teendőidet, amelyekhez nincs sok kedved, hogyan tudod kellemesebbé tenni.

Egy további személyes példa ezzel kapcsolatban a főzés. Én nem igazán szeretek főzni, de ha közben valamilyen hasznos hanganyagot vagy előadást hallgatok, több kedvem lesz a főzéshez, mert úgy érzem, hogy hasznosan töltöm az időm akkor is, amikor enni készítek magamnak.

Tehát a három technika még egyszer röviden:

  • Miután felkelsz, végzed el a legnehezebbnek vagy legkellemetlenebbnek gondolt teendődet. Így extra motivációhoz fogsz jutni a nap fennmaradó részében.
  • Ha valamihez nagyon nincs kedved, kezdj bele és csináld 5 percig. 5 perc után döntsd el, hogy folytatod-e (valószínűleg fogod)!
  • Próbáld meg valamilyen módon kellemesebbé vagy izgalmasabbá tenni a feladataid! (zene, hanganyagok, tevékenység szabadban való űzése stb.

A motivációd átlagos szintjének felfelé tolása

Mivel mindig lesznek a motivációd szintjében kiugrások és visszaesések, érdemes alkalmaznod valamilyen stratégiát arra is, hogy a motivációd átlagos szintje viszonylag magasan legyen. Így amikor épp egy alacsonyabb motiváltságú időszakodban vagy (ami mindenkivel előfordul), akkor sem fogod elképesztően motiválatlannak érezni magad.

4. Tudd a miértjeid!

Történt már veled olyan, hogy meg kellett csinálnod valamit, mert mondjuk azt mondták a munkahelyen, aminek a Te gondolkodásmódod szerint nem sok értelme vagy haszna volt a számodra? Ha nem látod pontosan, hogy egy feladat, amit végzel, miért hasznos neked, vagy hogyan lesz neked jobb bármilyen formában is, ha elvégzed, akkor motiválatlan leszel az elvégzésében. Emberek vagyunk és belénk van “programozva” az, hogy abban legyünk motiváltak, aminek látjuk az eredményét viszonylag rövid időn belül. Továbbá az is motivál minket, ha egyértelmű képünk van arról, hogy miért lesz jobb nekünk, ha elvégezzük az adott feladatunkat.

Sokat tud segíteni, ha felteszed magadnak a kérdést, amikor nem érzed magad motiváltnak egy dolog megcsinálásában, hogy miért is csinálod az adott tevékenységet. Miért lesz neked jobb, ha cselekszel és megcsinálod? Mi lesz az eredmény? Ha látod magad előtt azt, hogy egy feladat elvégzése milyen formában tud neked hasznot vagy plusz boldogságot jelenteni akár most, akár a közeljövőben, akkor motiváltabbá tudod tenni magad az elvégzésében.

Itt jön még képbe egy olyan témakör, amiről már beszéltem néhányszor, ez pedig a „haditerv” a céljaid elérésére. Ha meg vannak fogalmazva a végcéljaid és ezek le vannak bontva részcélokra, illetve meg vannak határozva azok a tevékenységek, amelyek ismételgetésével elérheted azokat, akkor ezeknek a tevékenységeknek a miértjei máris tisztázva lesznek.

A “haditerv” felállításáról kicsit bővebben beszélek ebben a videómban.

5. Vedd körül magad motiváló emberekkel!

Jim Rohn-nak – egy amerikai motivációs előadónak – van egy híressé vált mondása, ami a következő: „Annak az 5 embernek az átlaga vagy, akivel a legtöbb időt töltesz.” Az emberek, akikkel időt töltünk, befolyásolják a gondolkodásmódunkat, a döntéseinket, illetve hathatnak ránk motiválóan, illetve kevésbé motiválóan. Ha olyan emberekkel töltesz sok időt, akik sikeresek valamiben, motiváltak abban, amit csinálnak és alapvetően pozitívan életszemléletűek, biztos lehetsz benne, hogy ez rád is pozitív hatással lesz. Ez egy törvényszerűség, mivel szociális lények vagyunk, elképesztően nagy befolyással vannak ránk a környezetünkben lévők. Érdemes tehát tudatos figyelmet fordítanod arra, hogy kivel töltesz sok időt és keresni azoknak az embereknek a társaságát, akik pozitív hatással vannak rád. (Illetve korlátozni az együtt töltött időt azokkal, akik kevésbé.)

6. Emlékeztesd magad újra meg újra a miértjeidre!

Sok esetben egy kis adag extra motiváció dönt arról, hogy milyen döntést hozol: a produktivitás mellett döntesz, és valami hasznosat csinálsz, vagy esetleg valami azonnali gratifikációval járó tevékenység mellett, ami nem visz előrébb a feladataid elvégzésében (e-mailek nézegetése, olvasgatás az interneten stb.). A döntésed befolyásolására az ilyen helyzetekben érdemes készítened magadnak egy motivációs táblát vagy lapot, amely emlékeztet a céljaidra. Ezt a táblát ezután kiteheted az asztalodra (vagy arra a helyre, ahol általában a munkádat végzed), így elérve azt, hogy sokszor akarva-akaratlanul is lásd.

Mi kerüljön erre? Olyan képek és gondolatok, amelyek kapcsolatban állnak a célokkal, amiket el akarsz érni. Lehet ez egy autó, nyaralás tengerrel és pálmafákkal, ház stb. Gondolkodj el azon, hogy mi az, ami Téged a legjobban motivál, mit akarsz elérni, mire vágysz! Képzeld el magad, amikor már elérted a célod és tegyél ki olyan képeket, ami ezt jelképezi! Ezzel kapcsolatban meglehetősen sok ihletet tudsz meríteni az internetről. Légy kreatív!

Mit vigyél magaddal ebből a cikkből?

A motiváció egy időszakosan változó dolog. Természetes, hogy néha motiváltnak érzed magad, néha pedig kevésbé. Azonban, ha nem érzed magad motiváltnak, az nem jelenti azt, hogy nem lehetsz produktív, és nem készülhetnek el a feladataid. A legfontosabb dolog, amit meg tudsz tenni, hogy függetleníted magad a motivációtól és úgy tervezel, hogy nem leszel majd motivált. Ne várj a motivációra, hiszen nem tudod irányítani! Vágj bele a teendőidbe akkor is, ha nem érzed magad motiváltnak és a motiváció majd jönni fog.

 

3 technika:

Csináld a legnehezebbet legelőször!

Ha nincs kedved hozzá, csináld csak 5 percig!

Tedd kellemesebbé!

 

Az érme másik oldala pedig a motivációd átlagos szintjének feljebb tolása, hogy akkor se érezd magad nagyon motiválatlannak, ha éppen egy hullámvölgyben vagy motiváció tekintetében.

Erre a 3 technika:

Tudd a miértjeid!

Vedd körül magad motiváló emberekkel!

Emlékeztesd magad újra meg újra a miértjeidre!

 

Horváth Gergely

Produktivitás Egyetem

Ha további hasznos, produktivitást növelő technikáról szeretnél olvasni, kattints ide!

Olvass további érdekes híreket nálunk