Érdekességek az autók világából

on

Autónk elkísér a leghosszabb, legjobb vagy éppen a leghétköznapibb utunkon is. Sokan akár napi rendszerességgel használjuk, a legkülönösebb sztorikat azonban nem ismerjük róluk. Pedig legalább annyi érdekesség történt az autókkal is a történelem során, mint velünk. Néhány tény pedig alá is támasztja, hogy az autózás világában milyen nem várt események fordultak eddig elő.

  1. Autó, kávéval hajtva

Gondolhatta a Bang Goes The Theory (egyike az angol BBC-n közvetített tudományos műsoroknak) csapata, akik meg is valósították elképzelésüket, miszerint kávéval indítanak be egy autót – egész pontosan egy Volkswagen Sirocco-t. Hiszen milyen unalmas is lenne, ha mindig csak elcsépelten benzinnel vagy diesellel indítanánk útnak kocsinkat. A csapat néhány évvel ezelőtt üzemelte be kávé használatúra az 1988-ból származó autót, amelyet nagyon frappánsan Car-puccino névre kereszteltek. Tény, hogy ez a módszer is működött, hiszen mégiscsak sikerült megtenni 338 kilométert, Manchester és London között. De itt van az a bizonyos de, hogy miért is nem örvendett népszerűségnek az ötlet: Az előbb említett távhoz nem kevesebb mint 70 kilogramm kávét kellett felhasználni, ami körülbelül 140.000 forinttal egyenértékű (2000Ft/Kg átlagárral számítva). Ezen felül, egyhuzamban nem lehetett levezetni, csak körülbelül 18-28 kilométert – ezután a táv után már újabb kávéra volt szüksége a Car-puccinonak.

article-1255867-0894a2e1000005dc-140_634x357.jpg

 

  1. Motorcsere másodpercek alatt

Amíg valaki kávéval való kísérletezgetésre szán időt, addig mások csakis a gyorsaságot tartják szem előtt. Egy motorcserénél ez valóban szokatlan, hiszen nem egy egyszerű feladat – legalábbis nem arra tervezték, hogy folyamatosan ki-be vegyék őket. Erre cáfolt rá 5 brit tengerészgyalogos, akik mindössze 42 másodperc alatt motort cseréltek, majd ez idő alatt el is elindultak az autóval, egy Ford Escort-tal. A jelenet viszont sajnos túl szép, hogy igaz legyen – látszik, hogy a kocsi már elő volt készítve az ominózus motorcserére. Ettől függetlenül tényleg nem mindennapi látvány a kevesebb mint 1 perc alatt történő „átalakítás”.

 

  1. Valaki tényleg csak a gyorsaságot tartja szem előtt – mindegy mennyit fizet érte

Ha valamire biztosan nem szívesen költünk – még autónkkal kapcsolatban sem – akkor az a büntetés. Teljesen mindegy mekkora összegről van szó, egy kisebb értékű csekkre sem szívesen „dobjuk ki” a pénzt, főleg, hogy tudjuk, ezt nem feltétlen kellene most kifizetnünk. Valószínűleg nem lennénk a helyében annak a svéd származású illetőnek sem, aki a valaha volt legdrágább büntetést kapta meg, gyorshajtásért cserébe. Az éppen Svájcban közlekedő Mercedes SLS-AMG tulajdonosa úgy gondolta, megmutatja mire képes sportautója – a traffipaxok pedig lelkes közönségnek bizonyultak, s fel is vették a mutatványt. Ezek 200 km/h-s sebességnél nagyobbat nem tudnak felvenni, viszont a legutolsó szemtanú, egy modernebb kamera már sajnos igazolni tudta a 300 km/h-s gyorshajtást. Ebben a helyzetben pedig az úriembernek az is hátrányára vált, hogy milliomosok közt tudhatja magát – a büntetését ugyanis a jövedelméhez mérten 1 millió dollárnyi svájci frankra ítélték, tehát 225 millió forintra. Valószínűleg sokunknak lenne rá ötlete, mibe fektette volna ezt az összeget.

  1. Az idő autó

Vajon mennyi ideig tarthat, mire a sok különálló alkatrészből megszületik maga a jármű? A folyamat eléggé időigényes, egy átlagos kategóriába sorolható autó megszületéséhez 20 órára van szükség. Persze kocsi és kocsi között is van különbség, az egyszerűbb modellek akár 15-17 óra alatt is elkészülhetnek, míg van amelyik kocsival 23-25 óra elteltével végeznek teljesen. Azt gondolnánk, ebből a majd egy napnyi időből valami belső, bonyolultabb összeszerelés tarthat a legtovább. Meglepő módon azonban pont, hogy a külső tökéletes megalkotása, a fényezés a legidőigényesebb. A csillogás érdekében ez a folyamat akár 10 órán keresztül is tarthat – tehát nagyjából a készítés felét a „csinosítás” teszi ki.

maxresdefault_2_1.jpg

 

  1. Melyik gyártónak működik a legtöbb autója ma is?

Pontosabban: Melyik márkának van a legtöbb autója jelenleg forgalomban? Bármilyen logikusnak is tűnik, nem azokra az autómárkákra kell gondolni, amelyekből a legtöbbet gyártottak (mint a Ford, Volkswagen vagy Toyota). Ez esetben a nyertes nem más, mint a Rolls-Royce! Az eddigi összes előállított Rolls-Royce kocsiknak a 75%-a még mindig működik, s használatban van – ezzel is alátámasztva a brit autómárka fényűző mivoltát.

2-4-700x467.jpg

  1. Sok kicsi sokra megy – rengeteg alkatrész áll egy autó mögött

Igaz, mint említettük a jármű létrehozásának nagy részét a szép fényes felület kialakítása teszi ki – de valami mégis kitölti azt a maradék másik 10 órát. Már ebből is arra lehet következtetni, hogy egy autó nem kevés alkatrészt tartalmazhat. Ez a nem kevés pedig nem csak pár száz, hanem konkrétan 30 ezer különféle alkatrészt jelent. Részekre lebontva, például az ajtót figyelembe véve már 20 különböző alkatrészről beszélhetünk (pl. Ablakemelő mechanika, ablaküveg, zár, gumi tömítések). Így például egy 4 ajtós autó esetében, már csak ezeket figyelembe véve kb. 80 tartozékról beszélhetünk.

car-parts-at-silverlake-1200x599.jpg

 

  1. Az első baleset története

A kísérletezéseknek mindig vannak hátulütői, ahogy azt James William Lambert is megtapasztalhatta. A Detroitból származó úriember egy egyhengeres motorral felszerelt autómobillal szelte az utakat, ráadásul nem egyedül. A baleset alatt barátja, James Swoveland is vele utazott, de szerencsére egyikükkel sem történt. Ellenben az autó sikeresen összetört, amikor Lambert áthajtott egy fa kilógó gyökere megdobta az autót, az pedig egyenesen egy oszlopnak csapódott. A történet nem túl kellemes, de ez nem tántorította el Lambertet az autók világától: több, mint 300 szabadalmat sikerült levédetnie élete során.

car-accident.jpg

 

Ha nem akarsz lemaradni pszichológiai, tudományos és üzleti előadásainkról kövess minket Facebook oldalunkon!

Be Smart Klub és kitárul a világ!

Olvass további érdekes híreket nálunk