Miért lehetek hálás 2020-ban?

Az év vége felé közeledve és a rendhagyó ünnepekre készülve elgondolkoztam azon, hogy ez az év inkább rossz  vagy jó volt-e. Gondolkoztam ezen egy jó ideig, de nem tudtam eldönteni merre billen a mérleg nyelve.

2019. decemberében készítettem egy tervet, hogy  2020-ban miket fogok megvalósítani, miben fogok fejlődni, milyen tanulmányokat fogok elkezdeni, milyen aktív tevékenységekkel használom  majd ki még jobban a szabadidőmet, és hogy kevesebbet leszek  majd online. Volt egy elképzelésem, hogy fog a következő évem telni. A tervből semmit sem sikerült megvalósítani, mert márciusban az egész világ a feje tetejére állt. Arra gondoltam, ha semmit nem sikerült  megvalósítani a terveimből, akkor ez az év csak a rossz jelzőt kaphatja. De a rossz jelzőt  mégsem éreztem jogosnak. Azt gondolom nem rossz volt, csak egyáltalán nem olyan, mint amilyennek elképzeltem. 

A hála többféleképpen értelmezhető. Egyrészt lehet érzelmi állapot, másrészt személyiség vonás, harmadrész pedig tágabban értelmezhető az életszemlélet részeként, amelynek lényege, hogy a világban észre vegyük és értékeljük a pozitív dolgokat.

Wood és munkatársai a hála 8 összetevőjét azonosították. 

1. Egyéni különbségeket fedezhetünk fel abban, hogy ki milyen intenzitással és gyakorisággal éli meg a hála érzését.

2. Hála része, hogy megbecsüljük a minket körülvevő személyeket, és ezt az érzést tudatosan megéljük, gondolunk rá.

3. Arra fordítani a figyelmünket, amink van, legyen az anyagi vagy eszmei értékek, azok a dolgok, amikkel rendelkezünk (pl.: lakhatás, barátok, munkahely, kitartás) 

4. Áhítat átélése, amelyet átélhetünk egy szép táj vagy akár műalkotás látványával. Meghatódottság és megilletődés érzéseként is leírhatjuk. 

5. A hála valamilyen formájú kifejezése, amely lehet vallási rituálé, imádság vagy akár hálanapló vezetése is.

6. A jelen pillanat átélése. Az adott pillanatban lenni és annak pozitív aspektusaira figyelni, az élet szépségeinek az észrevétele és megélése.

7. Az élet rövidségének megélése, amely abból fakad, hogy semmi  nem tart örökké, sem a jó sem a rossz dolgok. 

8. Pozitív társas összehasonlítás. Amikor azt látjuk, hogy más rossz helyzetben van, akkor megéljük azt, hogy mi jobb helyzetben vagyunk, mennyivel több minden megadatott nekünk. 

A hála a 2000-es években került a kutatók fókusz pontjába,  a pozitív pszichológia térhódításával. 

Azóta számos kutatás bizonyítja a hála és a jóllét közötti kapcsolatot. (A fenti aspektusok mentén több kérdőív is szolgál a hála mérésére.)

Azok a személyek, akik több hálát élnek meg, több pozitív érzelmet tapasztalnak, életüket teljesebbnek érzik, pozitívabb jövőképpel rendelkeznek, elégedettebbek életükkel. Továbbá védettebbnek bizonyultak számos mentális betegséggel szemben, mint például a szorongásos zavarok, a depresszió és a függőségek. Kutatók azt találták, hogy véd a traumatizáló életesemények által okozott negatív pszichés hatásoktól, sőt előrejelzője az úgynevezett poszttraumás növekedésnek. Tehát, azok a személyek, akik több hálát élnek meg, hajlamosabbak egy negatív életeseményből, traumából a jóllét növekedésével, pozitív pszichés hatásokkal kijönni. 

A figyelmünket a hála felé tudatosan is fordíthatjuk hálanapló írásával, amiben azokat a dolgokat listázzuk, amiért hálásak lehetünk. A hálanaplót érdemes napi vagy heti rendszerességgel írni. Kutatások bizonyítják azt, hogy ez a szokás számos pozitív hatással, mint például magasabb optimizmussal és jobb élettel való elégedettséggel, kevesebb fizikai tünetekkel és idősebb korban alacsonyabb halálfélelemmel jár együtt.

Az év végéhez közeledve érdemes legalább egyszer elvégezni ezt a gyakorlatot és összegyűjteni, miért is lehetünk hálásak. Ebben az évben kiemelten fontos, hogy a figyelmünket a pozitív dolgokra fordítsuk, még akkor is, ha ezek apróbb dolgok. Akkor tudunk tanulni az elmúlt időszak nehézségeiből, ha nem felejtjük el, hogy mik azok a dolgok, amiket megtanulhattunk, és amikért a jövőben hálásabbak lehetünk, amik felértékelődtek. 

Én 2020-ban azért vagyok hálás, mert képes vagyok a rugalmasságra, hálás vagyok a technikai eszközökért, amik a szeretteimhez közel tartottak és hálás vagyok…

Te mivel folytatnád?

Felhasznált irodalom: Nagy, B. M (2013). A hála pszichológiája. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 14 (2) pp.39—165.

Sárga Noémi pszichológus írása

Elérhetőség:
+3630 591 8139
sarga.noemi.psy@gmail.com
Weboldal